En hoe gemeenten dat kunnen stimuleren, ondersteunen en faciliteren

Je ziet het overal: de jeugd heeft de buurt als speelveld ontdekt. Een jongen springt over een bankje in het park omdat het voor hem een hindernis op zijn freerun parkour is, een meisje oefent tricks op haar skateboard op een trap in de wijk, een groep tieners laat spontaan haar nieuwe dansmoves zien. Urban Sports heeft een sterke opmars meegemaakt. Of het nu freerunning, skateboarding, BMX, tricking, hiphop of calisthenics is, het trekt de jeugd en brengt jongeren in beweging.

Dat is mooi en het is bijzonder. Want deze nieuwe vorm van bewegen loopt niet langs de klassieke wijze van sportorganisatie en sportbeleving. Er zijn geen verenigingen met leden die op vaste tijden komen trainen, er zijn wisselende communities die als ze zin en tijd hebben actief worden. Geen kader bestuursvergaderingen of vaste trainingsroosters maar gave trucs, plezier met elkaar en vrijheid.

Wat het mooi maakt, maakt het voor gemeenten die hier iets mee willen ook moeilijk. Met de traditionele manier van verenigingsondersteuning en sportstimulering hebben veel gemeenten geen passend antwoord op deze niet klassieke manier van sportbeleving en sportorganisatie. Wat moet je dan wel doen als je deze bij de huidige jeugd passende vorm van bewegen wil ondersteunen en faciliteren? Hoe organiseer je wat als kenmerkende factor ongeorganiseerdheid heeft? In dit boek schetst ‘Urban City Manager’ Maxi Sellering van de Urban Sports Coalition de wereld van de Urban Sports, wat die kenmerkt, waar de sporters behoefte aan hebben en welke rol gemeenten daarbij kunnen spelen. Zij deed haar ervaring onder meer op met de Urban Sports Coalition in Arnhem, begon daarvoor als basketballer op het pleintje en is nu internationaal basketbalscheidsrechter 3×3.

Dit boek komt voort uit de praktijk. De basis ligt bij de voorbeelden en ervaringen van de straat. Net zoals Urban Sports co-creatie is, is dit boek tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de verschillende communities en initiatieven die in het hele land leven. Voorbeelden die in het boek langskomen variëren in grootte van de aanleg van een crossbaan in Doetinchem tot de kracht van Urban Eindhoven.

Maxi Sellering geeft gemeenten handvatten om Urban Sports te faciliteren door middel van concrete voorbeelden, stappenplannen, checklists en tips. De doelgroep wordt niet in een keurslijf van georganiseerde sport geduwd, maar nauw betrokken bij wat zij willen en waar zij behoefte aan hebben. Dat kan per plaats en per wijk verschillen. Maar het zorgt overal voor een olievlek van meer ondernemende, zelf organiserende en bewegende jongeren. En dat is belangrijk voor een duurzaam gezonde, fitte en zelfbewuste maatschappij.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Heb je opmerkingen, tips of vragen?
    Neem contact met ons op!